lundi 31 octobre 2011

برای سعادت بانوان، احداث فروشگاه های بزرگ

http://multimedia.fnac.com/multimedia/images_produits/ZoomPE/3/0/3/9782070409303.jpg
با پیدایش مدرنیته، برای راحتی مشتری جهت فروش بیشتر و راضی نگه داشتن خریدار که غالباً زنان بودند، فروشگاه های بزرگ احداث شد تا زنان را از کنج خانه بیرون بکشد و زیر سقفی که از انواع و اقسام کالاهای دلفریب و گاه مورد نیاز انباشته شده بود جمع کند، پیدایش فروشگاه های بزرگ در بیرون کشیدن زنان از پستوها و آوردن زنان به اجتماعات و ارتباط آنها و تبادل اندیشه شان با هم و همچنین در آمیختن طبقات مختلف و سرانجام اقدامات و تظاهرات زنان برای گرفتن حق رأی و آزادی زنان نقش بزرگی داشت
در فرانسه، بوسیکو در سال 1969 با احداث فروشگاه بزرگ بون مارشه در پاریس اقدامی نوین انجام داد و امیل زولا نویسنده واقعگرا و شاهد زمانه خویش، این واقعه را در رمان «برای سعادت بانوان» به خوبی تشریح کرده است، فیلمی مستند «برای سعادت بانوان؛ احداث فروشگاه های بزرگ» را در 85 دقیقه به زبان آلمانی یا فرانسه بر روی سایت آرته ببینید؛ البته این فیلم دوباره و سه باره در روزهای 22 و 23 نوامبر از تلویزیون آرته پخش خواهد شد