mercredi 27 janvier 2016

ملاقات با زنان JINHA، آژانس خبری تماما زنانه کُردی



خبرنگاران خبرگزاری JINHA به طور قطع در شرایط دشواری به سر می برند. همکاران آنها به اتهام تروریسم در زندان به سر برده در حالی که [خود آنها نیز] هر روز با بمب گذاری، آدم ربایی و تیراندازی در منطقه ای سر و کار دارند که حملات خشونت آمیز در آن بسیار پرآوازه تر از برابری جنسیتی است.

فاطمه سکاندار این جنبش جدید است. خبرنگار کهنه کاری که در مقایسه با کسی که کارکنانش در حبس به سر می برد، به طور شگفت آوری خوش بین است. از دفتر محقر آژانس که در آپارتمانی معمولی در مرکز شهر دیاربکر واقع است تا جک های دوست داشتنی و صریح روزنامه نگاری که از او در خصوص اینکه آیا تا به حال دستگیر شده است یا نه، پرسیده می شود.

او خنده زنان پاسخ می دهد: «البته، چه سوال خنده داری است برای خبرنگاری که اینجا کار می کند، همین حالا که ما باهم گفتگو می کنیم دو تن از خبرنگاران ما در زندان به سر می برند.»

یک آژانس خبری تماما زنانه در خاورمیانه ممکن است عجیب به نظر آید اما برای فاطمه و زنان JINHA - JIN در کُردی به معنای زن است- آژانس بایستی به سیل حملات خشونت آمیز علیه زنان و پوشش رسانه ای آنها بپردازد.
                                                
فاطمه می گوید: «JINHA از لابه لای گفتگوهای شش زن روزنامه نگار متولد شد»، زمانی که کرولاین دانشجوی آمریکایی مقطع دکتری که به عنوان مترجم فعالیت می کند، پیشنهاد بیرون رفتن برای ناهار را داد.

من خطرناکم. تمام زنان این دفتر خطرناک اند.

«ما در حال پوشش داستانی در استان ماردین بودیم. بیست دختر توسط سربازان، مامورین دولتی و افسران پلیس مورد تجاوز واقع شده بودند. در آن زمان ما نمی دانستیم بهترین راه برای انتشار این خبر چیست. می خواستیم که از بت وارگی پورنوگرافیکی که غالبا جریان های اصلی رسانه ای در خصوص خشونت علیه زنان گرفتار آن می شوند، دوری گزینیم.در حالی که ما مشغول بحث در مورد اینکه چه کار باید کرد بودیم، تیتری منتشر شد: «فاحشه کوچک تلاش در لکه دار کردن لباس پلیس دارد» یکی از دختران تنها ۱۴ سال داشت. در آن زمان بود که دریافتم بایستی کاری کرد.»

                                           نورجان یالچین و بریتان اَل یاکوت

برای فاطمه این نقطه عطفی بود. همانطور که گزارش های بیشتر و بیشتری بیرون می آمد وی متوجه شد تغییر دادن رسانه از داخل تنها یک گزینه نبوده است.

«من به جایی رسیده بودم که فقط به طور گسترده شاهد آموزش ها و آماده سازی های [ناصحیح] زنان بودم. این وضعیت در همه جا وجود دارد و منحصر به کُردستان نیست. پس ما احساس کردیم که زمان خلق یک آلترناتیو فرارسیده است ».

من به سختی سعی می کردم صدای فاطمه را که توسط صدای هواپیماهای نظامی ترکیه در مسیر شمال عراق، محو می شد را بشنوم. طبق گفته های Guzzy که مترجمی سیار است و لباس پشمی خاکستری بر تن داشت، این یک اتفاق معمولی است.

او با خنده می گوید: «این که چیزی نیست، شما باید چند ماه پیش اینجا می بودید. آنها هر پنج دقیقه به پرواز در می آمدند. ما به خاطر صدای بسیار بلند آنها به ندرت می خوابیدیم»

برای من مشخص شد که آژیرهای پلیس و صدای غرش هواپیماها در مناطق جنوبی درگیر ترکیه فقط نوع عجیبی از موسیقی زمینه دفتر JINHA و موزاک آن می باشد.

زنان JINHA مقاوم هستند، و بایستی که باشند. استان های کُرد جنوب ترکیه برای رسانه های بین المللی مناطق ممنوع به شمار می روند. حکومت نظامی به طور گسترده ای برقرار است، در حالی که عملیات نظامی روزانه افزایش می یابد، امکانات و خدمات چند شهر قطع شده است.

بریتان کانوزر پنج دقیقه قبل از اینکه دستگیر شود در تظاهرات علیه حکومت نظامی در دیاربکر [حضور داشت].


Guzzy می گوید: «بریتان و روژا، دو تن از همکاران ما اکنون در زندان به سر می برند. یکی به جرم کمک رسانی به تروریست ها و دیگری به جرم عضویت در تبلیغات تروریستی»

بریتان کانوزر ۲۰ ساله زمانی دستگیر شد که در حال پوشش تظاهراتی علیه حکومت نظامی بود. او پس از اینکه در تویترش تصویر یک زن مبارز کُرد را منتشر کرده متهم به کمک رسانی به تروریست ها شد. روژا اوغوز، دانشجوی ۲۵ ساله به سبب اینکه بخشی از یک گروه همبستگی کُردی در دانشگاهش شد، به تبلیغات تروریستی متهم گردید.

آنها تنها نیستند. در اوایل این ماه ایستگاه تلویزیونی Kanal D، خود را در وضعیت مشابهی یافت، زمانی که مجری مشهورش تماس تلفنی زنی از دیاربکر را گرفت که اعلام کرد زنان و کودکان در حملات نظامی به منطقه، به قتل رسیده اند. دولت به شدت این ادعاها را رد کرده و در بیانیه ای اعلام کرد میزبان، تماس گیرنده و آنهایی که مسئول این برنامه تلویزیونی بوده اند بایستی برای تبلیغات تروریستی مورد بازجویی قرار گیرند.

کرولاین ابراز تاسف کرد که: «سایت های ما چندین بار مسدود شده اند». زمانی که از او پرسیدم آیا در چنین زمان نامشخصی احساس آسیب پذیری می کند یا نه مکث کرده و پاسخ داد: «مطمئن نیستم، گمان می کنم بله. در حقیقت من دیگر زیاد بیرون نمی روم، اگر منظور شما این باشد.»
روزنامه نگاران در ترکیه با وضعیت متزلزلی روبه رو هستند.

برگرفته از: www.nnsroj.com
منبع: www.vice.com

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire