vendredi 17 octobre 2014

بانوی اول افغانستان: زنان افغان مثل هر جای دیگر دنیا احترام شوند

بانوی اول افغانستان: زنان افغان مثل هر جای دیگر دنیا احترام شوند

 رولا غنی اولین افغان خارجی‌الاصلی است که بانوی اول افغانستان شده
در اولین مصاحبه تلویزیونی‌اش با لباسی ساده جلوی دوربین بی‌بی‌سی ظاهر شد، با ظاهری آرام، خنده روی، با موهای کوتاه و گوشی همراهی به دست.
رولا غنی چهل سال پیش، با اشرف غنی احمدزی ازدواج کرد. شوهر و بستگانش او را "بی‌بی‌گل" صدا می‌زنند و شصت سال دارد.
بی بی گل می‌گوید خوشحال است شوهرش را در جایگاه ریاست جمهوری افغانستان می‌بیند چون برای چنین روزی انتظاری طولانی کشیدند. او می‌گوید: "آقای احمدزی برای این که رهبر این کشور شود زحمت زیادی کشیده و برای آوردن رفاه و آزادی در کشور برنامه‌های زیادی دارد."
عکس‌های بیشتر از رولا غنی را اینجا ببینید.
اشرف غنی احمدزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ افغانستان هم نامزد بود ولی پیروز نشد و در این انتخابات هم در دور دوم پس از روندی جنجالی،طولانی و پر ماجرا بر اساس توافقی که طراحی آن به دست آمریکا بود، به عنوان رئیس جمهوری افغانستان معرفی شد.
بانوی اول افغانستان اشرف غنی احمدزی را "فردی مناسب برای موقعی مناسب" می‌داند و می‌گوید که "آقای کرزی تلاش کرد و صلح آورد" و حالا زمینه آوردن اصلاحات برای شوهرش مهیا شده است.

قصر دو طبقهِ شماره۲

رولا غنی در روزنامه نگاری لیسانس دارد و در روابط بین‌الملل تا فوق لیسانس تحصیل کرده است
قصر شماره۲ ساختمانی دو طبقه است در محوطه پشت کاخ اصلی ریاست جمهوری. باغچه‌ای سبز دارد و برای رسیدن به آن باید پنج ایست بازرسی را طی کرد. این ساختمان که رو به روی ساختمان شورای امنیت ملی قرار دارد، قبلا از مهمان‌خانه های ویژه ریاست جمهوری بود که حالا برای دفتر کار بانوی اول در نظر گرفته شده است.
رولا غنی قرار است حداقل پنج سال آینده را در همین فضای نسبتا بسته، تحت تدابیر شدید امنیتی و دیوارهای ضخیم ارگ که با درخت های انبوه احاطه شده کار کند. می‌گوید کار اصلی‌اش روی فعالیت های اجتماعی و کمک به مردمان بی بضاعت متمرکز خواهد بود.
رولا غنی در سال ۱۹۶۹ زمانی که تازه از فرانسه برگشته بود
خانم رولا می‌گوید فکر نمیکند برای کمک به زنان در خیابان‌ها راه بیافتد و به هر دری بکوبد چرا که تصمیمی برای تغییر ساختار اجتماعی ندارد بلکه می‌خواهد نقش تسهیل کننده‌ای برای تشویق زنان به منظور پیاده کردن طرح ها و آرزوهای شان داشته باشد.
رولا غنی کارهایش را با یک دستیار و چند مشاور و یک هماهنگ کننده آغاز کرده و همچنان مشغول آماده سازی دفتر است و می‌گوید می‌خواهد در سه ماه آینده کار خاصی انجام ندهد و فقط از مردم بشنود.

زن لبنان و افغانستان

از نظر بانوی اول افغانستان زن بودن در زادگاه او (لبنان) و افغانستان تفاوت های زیادی دارد. او می‌گوید: "در لبنان زنان به حقوق خود دست یافته اند و برای شان امکانات زیادی فراهم شده. آنها می‌توانند آزادانه در خانه و بیرون کار کنند. در لبنان به زنان ارج گذاشته می‌شود اما در افغانستان زنان هنوز در بسیاری از موارد حتی احترام هم نمی‌شوند."
اشرف غنی در نخستین سخنرانی خود به عنوان رئیس جمهوری افغانستان پس از مراسم تحلیف از همسرش به نام بی‌بی‌گل یاد کرد و از او تشکر کرد. رولا غنی در میان شرکت کنندگان مراسم تحلیف بود.
او می‌گوید که وقتی آقای احمدزی به طور علنی از او نام گرفت "بسیار خوشحال" شد. به نظر او آقای غنی با این کار به همه گفت که برای همسرش احترام قائل است و به نظر او این نشانه ای از احترام شوهرش به زنان بود.
خانم رولا می گوید انتظار دارد زنان افغان احترام شوند
از خانم رولا پرسیدیم که چرا رئیس جمهوری او را بی‌بی‌گل خطاب کرد؟ با لبخندی جواب داد که سه سال پس از سفرشان به افغانستان شوهرش پیشنهاد کرد که لقبش بی‌بی‌گل باشد.خود رولا غنی هم مدت ها مادرشوهرش را "ضیاگل" صدا می کرده ولی بعدها متوجه شده که نام اصلی مادر آقای احمدزی "کوکبه" است.

‫خانواده افغان-لبنانیِ آمریکایی

اشرف غنی احمدزی و رولا در دانشگاه با هم آشنا شدند و تصمیم گرفتند ازدواج کنند.
رولا و اشرف غنی احمدزی با خانواده شان
خانواده رولا ترجیح می‌دادند که دخترشان با یکی از نزدیکان یا پسران همسایه ازدواج کند چون نمی خواستند دخترشان از آنها دور شود. اما وقتی والدین خانم رولا با آقای احمدزی آشنا شدند و بعدتر به افغانستان سفر کردند، به این وصلت رضایت دادند.
برادر خانم رولا می‌گوید که رولا غنی در کودکی به پیانو و از ورزش ها به شنا و کوه‌نوردی علاقه داشت
در آن سال پدر خانم رولا با دخترش به افغانستان سفر کرد و آقای احمدزی و رولا غنی پس از سه ماه نامزدی ازدواج کردند. حاصل این ازدواج دختری به نام مریم و پسری به نام طارق است که در آمریکا به دنیا آمده و بزرگ شده اند و در همانجا مشغول کار و تحصیل اند.
خانم غنی می‌گوید سفر از یک کشور به کشوری دیگر با تنوع فرهنگی، اجتماعی و سنتی برای خانم رولا غنی که چهار سال در فرانسه درس خوانده و سال های زیادی را در آمریکا سپری کرده چندان دشوار نبوده و همین سبب شده تا او خود را در میان اعضای خانواده آقای احمدزی راحت احساس کند.
پوشش، خوراک و رفتارها و بافت خانوادگی او با افغان ها نزدیکی دارد و برای همین می گوید با هیچ مشکلی رو به رو نشده است.
بی‌بی‌گل هرچند متوجه چالش هایی برای رسیدن به اهدافش است اما می‌گوید در حرف ها و نظراتش آزادی کامل دارد و می خواهد وقتی ریاست جمهوری را ترک می‌کند، میراثش این باشد که زنان افغانستان مثل هرجای دیگر دنیا احترام شوند و آزادی داشته باشند.
رولا غنی می‌گوید که در هیچ یک از شبکه های اجتماعی حساب کاربری ندارد و همه حساب هایی که به نام او ساخته شده، جعلی اند
برگرفته از سایت بی بی سی 

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire