mardi 1 décembre 2015

فاطمه مرنیسی، جامعه‌شناس برجسته مراکشی درگذشت

فاطمه مرنیسی فمینیست پیشگام جنبش زنان در مراکش شناخته می‌شود. کتاب‌های او به ۳۰ زبان از جمله فارسی ترجمه شده‌اند. نخستین کتاب او به نام "آنسوی حجاب" یکی از تحلیل‌های کلاسیک از وضعیت زنان در جهان اسلام به شمار می‌رود.
فاطمه مرنیسی فعال حقوق زنان و جامعه‌شناس مراکشی، در سال ۱۹۴۰ در شهر فاس چشم به جهان گشود. او پس از اخذ دیپلم برای ادامه تحصیل به پاریس و سپس آمریکا رفت. مرنیسی پس از کسب مدرک دکترا به رباط بازگشت و مشغول تدریس جامعه‌شناسی در دانشگاه "محمد الخامس" شد.
او کتاب‌های متعددی در مورد حقوق بشر، دمکراسی و برابری زن و مرد نوشت که به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شده‌اند. نخستین کتاب او به نام "آنسوی حجاب" در سال ۱۹۷۵ منتشر شد. این کتاب به سرعت به یکی از تحلیل‌های کلاسیک از وضعیت زنان در جهان اسلام تبدیل شد.
فاطمه مرنیسی به همراه سوزان سونتاگ، نویسنده و نظریه‌پرداز آمریکایی، در سال ۲۰۰۳ برنده جایزه "شاهدخت آستوریاس" در شاخه ادبیات شد که به طور سالانه توسط بنیاد شاهزاده آستوریاس در اسپانیا اهدا می‌شود. هیئت داوران مرنیسی را "یکی از صداهای فصیح روشنفکری عرب" دانسته و آثار وی را ستایش کرد.
فاطمه مرنیسی به همراه سوزان سونتاگ، نویسنده و نظریه‌پرداز آمریکایی، در سال ۲۰۰۳ برنده جایزه "شاهدخت آستوریاس" شد
نجیب محفوظ، نویسنده معروف مصری، فاطمه مرنیسی را "پرنفوذترین روشنفکر جهان عرب" توصیف کرده است. مرنیسی تا به امروز فمینیست پیشگام جنبش زنان در مراکش به شمار می‌رود.
کتاب وی به نام "زنان پرده‌نشین و نخبگان جوشن‌پوش" در سال ۱۳۸۰ در ایران منتشر شد. این کتاب اما پس از مدتی به دستور سعید مرتضوی، قاضی وقت، جمع‌آوری شد.
فاطمه مرنیسی در سن ۷۵ سالگی درگذشت.
منبع: دویچه وله

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire