mardi 31 janvier 2012

شاهدرت جوان و حجاب


http://www.decitre.fr/gi/13/3328140020113FS.gif

از میان زنان جوان مهاجری که باشهامت بسیار به مسئله حجاب اجباری و سرکوب زن زیر لوای حجاب پرداخت، شاهدرت جوان نویسنده ایرانی تبار فرانسوی است. در این ویدئومی بینید که چگونه و با چه صراحتی با استفاده از آزادی بیان، او مسئله حجاب را می شکافد و رد می کند. مگر حجاب اجباری یا اختیاری دارد؟ - چون در هر حال، حجاب سرکوب زن و تحقیر زن و انسان است. شاهدرت جوان تاکنون نه کتاب نوشته است و ناشرانش انتشارات گالیمار و فلاماریون بوده اند. همیشه به مسئله حجاب و تحقیر زن در جامعه شرقی و مسلمان پرداخته است. صراحت شاهدرت جوان در برابر جنجال های بیهوده، که معمولاً بحث ها و تفسیرهایش را جارچیان حزب های هم پیمان برای خوش رقصی و مشاطه گری رژیم به عهده دارند برمی خیزد. 
وقتی در ایران، زنی قدرت برداشتن حجابش را نداشته باشد، چه اهمیتی دارد که زنی دیگر در اروپا، توی ویدئو پستانش را بیرون بیندازد؟ ها؟  این واقعه وقتی شکل اعتراضی به خود می گرفت که آن زن می رفت مقابل سفارت ایران در فرانسه و به عنوان اعتراض به حجاب اجباری خواهرانش در ایران عملی انجام می داد؛ و برای آن هم، با به دست گرفتن یک پلاکارد اعتراضی در نزدیکی سفارت ایران در فرانسه، اعتراض خود را بیان می کرد، این یک نوع اعتراض شفاف نسبت به موقعیت فجیع زن در ایران محسوب می شد. 
بحث های حاشیه ای و چارقد به سر کردن آقایان در هنگام دستگیری مجید توکلی همانقدر به نفع حجاب و ارتجاع حاکم و دفاع از حرمت حجاب بود که این عریانی. البته مشاطه گران و باج بگیران حزبی، همیشه با لفت و لعاب مشغول رنگرزی و دادن پوشش خبری و رنگ انقلابی دادن به این امور پوچ و غیرشفاف و حاشیه ای هستند.
و چه اهمیتی دارد روزی سیمین بتواند از نادر طلاق بگیرد یا نه؟ مسئله اینست که به سیمین حق طلاق داده شود و حق برداشتن حجابش در سر کار و در خیابان و اجازه سفر و اجازه پاسپورت و حق نگهداری از بچه اش و مهم تر این است که ترمه بتواند در محیط سالمی رشد کند و از بچگی با روسری بزرگ نشود و سخنگوی قانون پدرسالار و تو سری خور رژیم اسلامی بار نیاید.
پس از حاشیه بکاهید و به اصل بپردازید و اینقدر با دور زدن، از پرداختن به مسئله اصلی طفره نروید
درباره شاهدرت جوان
ویدئوی گفتگو با شاهدرت جوان در کانال 2 فرانسه، برنامه تری هاردیسون
http://www.youtube.com/v/P3A-CDgTHDg&fs=1&source=uds&autoplay=1

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire