mardi 17 avril 2012

ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب + 2 فیلم

ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب، داستانی تخیلی از لویس کارول نویسنده انگلیسی قرن نوزدهمی است که از بچه و بزرگ آن را می شناسند و با آن بزرگ شده اند. زیبایی داستان رفتن به سرزمین خوابها و رویا و آن سوی آینه ها و آن سوی سوراخ کلیدها و سرانجام به سوی دنیای تخیلات است که درآن گلهای باغچه، مانند گربه و خرگوش های خانگی و کرم ابریشم جان می گیرند و به حرف می آیند و ورق های بازی به راه می افتند. 
تخیل جاری لویس کارول تخیل ما را به دنیای افسانه ها و شگفتی ها و عجایب می برد و دیگر دلمان نمی خواهد به هیچ وجه ما را از این خواب شگفت انگیز بیدار کنند. بر اساس این کتاب فیلم و اهنگ و تصاویر زیادی ساخته و تولید شده است و منشاء الهام بسیاری از نویسندگان بوده است. 
غلامحسین ساعدی نویسنده ایرانی در تبعید نیز این داستان را دستمایه هجوی برای ج.ا. قرار داد. هجوی که واقعیت هولناک و گروتسک رژیم در بیداری به اهل نمایش تحمیل می کند و چادر ارتجاع را بر سر تراژدی نویسنده ای چون شکسپیر نیز می کشد و همه را بی هویت می کند. اما پیش از آن که زیادی سیاسی بشویم به تماشای آثاری که از روی این کتاب زیبا ساخته شده است بنشینیم. اولی کارتونی است از والت دیسنی و دومی فیلمی سرگرم کننده و پر شگردهای سینمایی. این هم دو فیلم برای بچه و بزرگ یا بچه های بزرگ.
در قرن نوزدهم مردان اولیس وار بر دریاها رانده اند و دنیا را گشته اند و توانسته اند قاره های جدیدی را کشف کنند؛ اما آلیس ها از کودکی به دنیای تخیل پناه برده اند و سوار  با بالهای خیال سفر کرده اند. آلیس پیش از هر چیز دختر جوانی است که در جستجوی کلیدی برای گشودن درها و رفتن به آن سوی دیوارهاست
Les aventures d'Alice au pays des merveilles, Lewis Caroll, 1865
http://fr.wikipedia.org/wiki/Les_Aventures_d%27Alice_au_pays_des_merveilles

Alice, Walt Disney, 1949. 1H12
http://www.youtube.com/watch?v=LArvKflh6o4
Film, 1972, 1H35
http://www.youtube.com/watch?v=Gxvpx1vHbmA&list=WL308C9B5C18931C76&index=5&feature=plpp_video

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire