jeudi 26 avril 2012

از آلیس تا ویندی و پیتر پان


http://www.cinemovies.fr/images/data/affiches/Gaff1391535395.jpg 
پس از سالها خاکسترنشین ماندن و ته پستوها و کنار اجاق زندگی کردن ها، در قرن نوزدهم ماجراهای آلیس حادثه ای بود چرا که داستان بر اساس تخیل دختر جوانی بنا شده بود که به دنبال ماجرا می رفت و با ذهنش سفر می کرد. آلیس مانند سیندرلا خانه نشین نبود تا در پشت اجاق زندگی کند و با رویای شاهزاده ای که از راه می رسد و او را به همسری خود در می آورد و بنابرین سیندرلا از زندگی سیاه یا خاکستری خود نجات پیدا می کند، تنها ره رهایی او باشد. آلیس هنوز کودک است و وقت ازدواجش نشده (همچنان که در داستان می بینیم هنوز آلیس کودک است و هنوز وقت اعدامش هم نشده) به نظر می رسد آلیس پیش از ازدواج حق خیالپردازی و رویای ماجراجویی داشته باشد که با بزرگ شدن و به دنیای زنان راه پیدا کردن، این حق را از دست خواهد داد. اما همین هم عالی است که در قرن نوزدهم آلیس حق خیالپردازی و سفر ذهنی به روال و میل خود داشته باشد و رویاهایش در کلیشه های پیش ساخته منتظر «شاهزاده اسب سواری که خواهد آمد یک روز»، خلاصه نشود.لازم بود قرن نوزدهم برسد تا ادبیات کودکان از افسانه هایی بر اساس ازدواج و تولید مثل، تغییر مسیر بدهد و خارج شود. 


لازم بود باز نیم قرنی بگذرد تا در ابتدای قرن بیستم، سرانجام ویندی و پیتر پان در دنیای ادبیات کودکان به قلم جیمز ماتیو باری ظهور کنند. نکته مهم ویندی اینست که مانند شهرزاد قصه گو داستانگویی بلد است و از سوی دیگر در عین دختر بودن، به ماجراجویی و رفتن به سرزمین های ناشناخته علاقمند است. ویندی کودک است و هنوز فرصت دارد تا زن بشود و خود را برای ازدواج آماده کند و رویای بوسه که هنوز نمی داند چی است را در سر بپروراند. ویندی از تبار خیالپردازانی مانند سیندرلا و شهرزاد است که هنوز بالغ نشده است ولی بلوغ تقدیر هر کودکی است، مگرنه؟

پیتر پان، کودکی است که نمی خواهد هرگز بالغ شود و از دوران خوش کودکی و بازی های آن دست بشوید پس کودک می ماند. زندگی پیتر خوبی هایی دارد و کمبودهایی؛ و خوبیش اینست که در سرزمین بازی و بازیگوشی می ماند و با انواع بازیها زندگی خالی خود را پر می کند و بدیش اینست که سخت تنهاست. پیتر نیز چون بالغ نشده و نمی خواهد بزرگ شود پس در دنیای بدون سکس و بدون قراردادهای اجتماعی آدم بزرگها جایی ندارد و آن را نمی فهمد و همه چیز را با بازی ادامه می دهد. اما مگر تا کی می توان کودک ماند و بازی کرد و بزرگ نشد؟ سرنوشت ویندی و آزادی او هم به همچنین! ویندی تا زمانی که کودک است و بالغ نشده حق بازی و بازیگوشی دارد اما از روزی که بالغ و بزرگ شد دیگر نمی تواند از پنجره دست در دست پیتر به دنیای تخیلات و سززمین ناکجا آباد پرواز کند. ولی تا همین حد، تا همین حد هم حق کودک را به رسمیت شناختن و اجازه بازی و سرگرمی که آموزش سخت قرون وسطایی از کودکان و دختران دریغ کرده بود توسط والدین به رسمیت شناخته می شود، حرکتی پیشرو و پیروزمندانه است.

 
پیتر پان سایه اش را گم کرده و جا گذاشته و ویندی سایه او را به کف پایش می دوزد و در عوض پیتر از او می خواهد که همراه او برود وبرای بچه های سرزمین ناکجاآباد مادر باشد و نقش مادر را بپذیرد. بازی است دیگر، اما بازی نقش مادر در دنیای کودکی را بازی کردن کجا و نقش مادر واقعی را در دنیای بزرگترها را پذیرفتن کجا؟ پیتر و ویندی مکمل همدیگر هستند، چون ویندی نیمه گمشده و سایه زنانه پیتر است که قرنها در پستو محبوس مانده بود. آن دو(ویندی و پیتر پان) و بچه های ماجراهای فراموش نشدنی در سرزمین ناکجاآباد را طی خواهند کرد و لحظات دلنشینی را با هم خواهند گذراند که برای همیشه در ذهنشان حک خواهد شد. اما تا کی؟ ویندی محکوم است که از دنیای بچگی بیرون بیاید و زن بشود، و در نهایت یکی مثل مادرش. اما این مادر جوان چند صباحی در کودکی مانند پسران، حق بازی و بازیگوشی را دارد که با رسیدن به بلوغ از او دریغ خواهد شد. اما حالا که کودک است می تواند تخیل سرشار خود را مانند پنجره ای به سوی لایتناهی بگشاید و با نیروی تخیل پرواز کند و چرا نه؟ پنجره ای باز شده و به ویندی با نیروی جادوی پریان؛ حق پرواز داده شده، پس ویندی به همراه پیتر پرواز خواهد کرد. و البته  در داستان می بینیم از حق پرواز شبانه خود نمی گذرد و همراه با پیتر برای مدتی به ناکجاآباد پرواز می کند. این سفر و ماجراها البته که ابدی نیست ولی مادر کوچولوی ما، پیش از مادر واقعی شدن، نیاز به پرواز و بازی و آزادی دارد. نسل جدید و دوران جدیدی در راه است؛ دورانی که ویندی ها از پنجره خانه خواهند گریخت و دنیا را کشف خواهند کرد و ماجراها خواهند آفرید. و شاید هم روزی خودشان کاپیتان هوک بشوند، و چرا نه؟ برای ساختن دنیایی تازه، باید افسانه هایی تازه و نوین نوشت. چرا دختربچه ها نمی توانند شمشیربازی کنند؟ مگر جستجوی گنج و کشتیرانی برای ابد در انحصار مردان است؟ در داستان پیتر پان قواعد سنتی بازی و کلیشه های رایج در آموزش کودکان شکسته می شود و از این رو اثری تابوشکن است.
***
 

درباره داستان پیتر پان
Film
فیلم سینمایی دو ساعته پیتر پان

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire