dimanche 8 avril 2012

فیلم «سکوت» از اینگمار برگمن

بخش مهمی از فیلم های اینگمار برگمان فیلمساز سوئدی به زنان اختصاص دارد. زنان و تنهایی و پیچیدگی روحی و زندگی رنجبارشان در خلوت خویش مرکز بسیاری از فیلم های اینگمار برگمان قرار گرفته اند. 
فیلم «سکوت» داستان دو زن است، دو خواهر، آنا و استر، دو زن مسافر در سالهای جنگ. آنا پسری ده ساله به نام یوهان دارد و استر زنی بیمار است. بیماری جسمی و روحی. ایندو با هم همسفرند. فیلم با حرکت قطار آغاز می شود و با حرکت قطار تمام خواهد شد. قطار زنان و کودک را به شهری بیگانه می برد. شهری که در آنجا زبان یکدیگر را نمی فهمند. اما مگر پیش از این سفر زبان دیگری را دریافته بودند؟ 
در هتلی اقامت می کنند. یوهان، کودک، پسربچه در راهروهای هتل پرسه می زند و به آدمهای عجیب و غریبی از جمله کوتوله ها برمی خورد. آنا در شهر و کافه و بار چرخی می زند و اتفاقات عجیب تری را می بیند. استر در اتاقش مانده است و جز پیشخدمت هتل کسی را نمی بیند و با بیماری شوم خویش دست و پنجه نرم می کند. آنا با خود مردی را به هتل می آورد و استر آنها را در حین عشقبازی می بیند. استر به کل آنا را از دست داده و عمیقاً تنهاست و سخت بیمار. در پایان آنا و پسرش با قطار بعدی هتل را ترک می کنند. استر بر بستر مرگ در هتلی در نیمه راه با پیشخدمت هتل که زبان همدیگر را نمی فهمند تنها مانده است و دارد نفس های آخر را می کشد و جان می کند. فیلم محصول 1963 یا قریب نیم قرن پیش است
 
رابطه پیچیده دو خواهر، وابستگی آن دو به یکدیگر و تفاوت روحیه آنها با هم، استر سلطه گر و آنای سلطه پذیر، میل یکی به سوی شهوت و دیگری به سوی مهرورزی است. عشق خفته و ممنوعه و میل به عشق ورزی با محارم، به همجنس، داستان را پیچیده می کند، اما برگمان با هنر خویش از نگاه پسربچه ای حیران و در سکوت از این ماجرا فیلم بسیار زیبایی مانند تابلوهایی فراموش نشدنی آفریده است. فیلم یک ساعت و نیم است. اگر زبانش را نمی فهمید مهم نیست. آنها هم زبان یکدیگر را نمی فهمند. اما شما می توانید ترجمه زیرنویس را عوض کنید. البته ترجمه زیرنویس اتوماتیک هم تعریفی ندارد. . 
درباره اینگمار برگمن
http://www.cinemaye-azad.com/pdf/Weda_ba_doorbin-NO62.pdf
http://fr.wikipedia.org/wiki/Ingmar_Bergman
http://www.imdb.com/name/nm0000005/

سکوت، 1963
Silence, 1963, 1h31min

http://fr.wikipedia.org/wiki/Le_Silence_%28film,_1963%29 
 http://www.youtube.com/watch?v=5r8vTJoEZSw

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire