vendredi 13 septembre 2013

تجاوز زورگویان به یک زن در ولایت غور افغانستان

زنی که مورد تجاوز قرار  گرفته گفت: شب، هشت تن به خانه هجوم آوردند و لباس‌هایم را کشیدند و به من تجاوز نمودند.
گل دسته، خانمی که بخاطر جنگ دو کودک از سوی یک گروه زورمندان مورد تجاوز قرار گرفت.  او در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده می‌گوید: “چهار نفر لباس‌هایم را کشیدند. بزور به من تجاوز کردند. چهار نفر مسلح بودند و چهار نفر بیرون از خانه بودند.”
گل دسته که خانم یک شخص چوپان در ولایت غور می‌باشد. این خانم ۳۲ ساله ساکن قریه ده سرخ الله یار مربوط چغچران مرکز ولایت غور می‌باشد.

شوهر این خانم می‌گوید که گل دسته بخاطر جنگ دو کودک مورد تجاوز جنسی از سوی زورگویان محلی قرار گرفته است.
غلام نبی (مستعار) شوهر این خانم می‌گوید: «بچه من با دو بچه جنگ کرده و کلان‌هاشان شب به داخل خانه آمده و به خانم من تجاوز کردن و سیاسر هم هر چی جیغ و پیغ کردند اما…”
غلام نبی در حالی که به شدت اشک می‌ریزد از ادامه سخن گفتن باز می‌ماند. او می‌گوید با هیچ کس خصومت خانوادگی نداشته و باید عاملین آنکه از جمله زورمندان منطقه هستند، بازداشت شوند.
دولت مانع دادخواهی
نسیم، حفیظ، نصرالدین، شمس الدین، کسانی‌اند که در این شب بر این خانم تجاوز جنسی گروهی نموده‌اند. سفر، عبدالله و نجما از جمله افراد مسلح بودند که بیرون از خانه ایستاده بودند.
اعضای این خانواد مدعی‌اند با اینکه افراد متجاوز گر شناسایی شده‌اند اما دولت تاکنون در بازداشت و محاکمه ان‌ها اقدامی ننموده است.
آن‌ها می‌گویند که این افراد با زور سلاح خویش مانع از آمدن به قوماندانی امنیه ولایت غور بخاطر تحقیق شده‌اند.
شوهر این خانم می‌گویند: “ما به قوماندانی رفتیم و عرض کردیم. آن‌ها دوتا عسکر به خانه (تجاوزکاران) فرستادند تا حق ما را بگیرند. پولیس می‌گوید که آن‌ها (تجاوز کاران) حاضر جواب گونشدند و با سلاح‌های خویش سنگر گرفتند. آن‌ها زور دارند و سلاح دارند”
شوهر گل دسته می‌گوید بعد از تجاوز به همسرش از سوی این افراد، به خانه آمده و خانم‌اش را گرفته به طرف کابل که به گفته‌اش جهت «غور و بازخواست و تداوی» راه می‌افتد اما نیروهای امنیتی پولیس با اطلاع یافتن از این موضوع از مسیر دولتیار آن‌ها را دوباره به چغچران انتقال می‌دهند.
شوهر این خانم می‌گوید که بار‌ها از سوی این زورمندان محلی مورد تهدید قرار گرفته و می‌گویند که آن‌ها را تهدید به مرگ می‌کنند.
خصومت‌های شخصی
از سوی دیگر مسوولان محلی ولایت غور می‌گویند که این قضیه ناشی از خصومت‌های شخصی و تنظیمی گذشته می‌باشد و دوسیه آن‌ها تحت تحقیق و برسی است..
سیف نور علی اسیری آمر جنایی قوماندانی امنیه غور می‌گوید: «بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که خصومت‌های شخصی باعث بروز این رویداد شده است. این فامیل که قصد داشتند به کابل بروند در ولسوالی دولیتار بازداشت شدند و برای آن‌ها یک دوسیه آماده شد.”
مسوولان امنیتی می‌گویند با اینکه جلب افراد فرستاده شده است، اما تاکنون عاملین این قضیه بازداشت نشده و تحقیقات در این مورد آغاز گردیده است.
از سوی دیگر اعضای خانواده این خانم خواهان دادخواهی از سوی نهاد‌های عدلی و قضایی کشور می‌باشند. با اینکه تاکنون مسوولین نهاد‌های مدافع حقوق بشر در ولایت غور دراین مورد اظهار نظری نکرده‌اند؛ اما مادر این خانم در حالی که اشک در چشم دارد می‌گوید: “از دولت تنها غور (حق) خود را می‌خواهیم. ما که زورنداریم.”

م.نوری – هرات

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire