vendredi 13 septembre 2013

مرگ غم انگیز دختر هشت ساله در اثر جراحت شب زفاف در یمن

یک دختربچه ۸ ساله که در اختیار مردی گذاشته شده بود که پنج برابر او سن داشت، بعد از «شب زفاف» درگذشت. منابع محلی در یمن میگویند مرگ غم انگیز این کودک خردسال ناشی از خونریزی داخلی است که به علت جراحات وارده به عضو جنسی او توسط «داماد» ایجاد شده بود. اروا عثمان فعال زن یمنی میگوید این دختر که از او تنها تحت عنوان « روان» نام برده میشود، به مردی ۴۰ ساله شوهر داده شده بود.
این واقعه در روستای مهدی حاجی واقع در شمال غربی یمن روی داده است. به علت تعصبات محلی در اینگونه موارد حتی نام قربانی مخفی نگه داشته میشود. اروا عثمان گفت زهدان دختربچه پاره شد و کودک بیچاره دچارخونریزی داخلی شد . خانم عثمان گفت بستگان این کودک را به درمانگاه بردند ولی کارکنان درمانگاه نتوانستند جان او را نجات دهند.ع ثمان گفت مقامات علیه خانواده دختر یا شوهر او اقدامی به عمل نیاورده اند. فعالین زن یمنی در شرایط دشواری میکوشند با ازدواج زودرس دختران مبارزه کنند. علاوه بر رسوم عقب مانده محلی و مذهبی، مسایل و مصیب های زنان تحت الشعاع «مصالح سیاسی» نیز قرار میگیرد. چنانکه در جریان شورش های اخیر باردیگر مساله زنان به خاطر مصالح سیاسی و سازش با نیروهای محافظه کار مسکوت گذاشته شده است.

در رابطه با مرگ غم انگیز «روان»، گ یک مقام امنیتی در شهر حارث وقوع این حادثه را تکذیب کرد ولی او حاضر نشد نام خود را بگوید و گفت از طرف مقامات اجازه صحبت با رسانه ها به او داده نشده است. از طرف دیگر دو نفر که ساکن روستای مهدی هستند و رویترز با آنها تماس گرفت ، خبر را تایید کردند و گفتندد روسای قبیله سعی میکنند روی واقعه سرپوش بگذارند و در این رابطه روزنامه نگاران محلی را تهدید کرده اند.
روزنامه انگلیسی گاردین ضمن گزارش این خبر مینویسد بسیاری از خانواده های فقیر یمنی دختر بچه های خود را شوهر میدهند تا از مهریه او پولی به دست بیاورند. سازمان ملل در ژانویه امسال خبر داد ۱۰ میلیون نفر از ۲۴ میلیون جمعیت یمن از غذای کافی محرومند و ۱۳ میلیون دسترسی به آب سالم وبهداشت اولیه ندارند.
دیده بان حقوق بشر از دولت یمن خواسته است که ازدواج دختران زیر ۱۸ سال را ممنوع کند و هشدار داد این ازدواج های زودرس دختران را از تحصیل بازداشته وبه سلامت آنها آسیب میرساند. این سازمان به نقل از حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد ۱۴ درصد دختران یمنی قبل از ۱۵ و ۵۲ درصد آنها قبل از ۱۸ ازدواج میکنند. این سازمان اضافه کرد خانواده ها دختران یمنی را وقتی به سن بلوغ میرسند از رفتن به مدرسه محروم میکنند.
برگرفته از سایت روشنگری

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire