lundi 26 décembre 2016

دختران آزاد شده توسط بوکو حرام به خانواده‌هایشان ملحق شدند

تصویر دخترانی که پیش خانواده‌هایشان بازگشتند به طور اختصاصی در اختیار بی‌بی‌سی قرار گرفت
دختری که گروه بوکوحرام اکتبر گذشته آزاد کرده بود کریسمس را در کنار خانواده‌هایشان گذراندند.
این اولین‌بار پس از ربوده شدن دختران در آوریل ۲۰۱۴ از مدرسه‌ای در چیبوک است که آن‌ها به خانه‌هایشان باز می‌گردند.
این دخترها در اکتبر گذشته و به دنبال توافق دولت سوییس و کمیته بین المللی صلیب سرخ با بوکوحرام آزاد شدند. از آن زمان تا کنون دولت نیجریه این ۲۱ دختر را برای انجام تحقیقات در محلی مخفی نگه داشته بود.
اسابه گونی، یکی از دختران که ۲۲ سال دارد در گفت و گو با خبرگزاری رویترز بازگشتش به خانه را "معجزه" دانست. او که به مادرش کمک می‌کرد تا برای مراسم کریسمس آماده شود، گفت: "اصلا معلوم نبود که دوباره بتوانم به خانه برگردم و امیدم را از دست داده بودم."
از ۲۷۶ دانش‌آموز دختری که دو سال پیش از مدرسه‎ای در چیبوک، شهری در شمال شرقی نیجریه، ربوده شدند، هنوز سرنوشت ۱۹۷ نفر مشخص نیست و مذاکره برای آزاد کردن آن‌ها ادامه دارد.
بسیاری از این دختران مسیحی بودند اما بوکوحرام آن‌ها را مجبور کرد تا به اسلام بگروند و با آدم‌ربایان ازدواج کنند.
خانم گونی گفت که برخی از دختران به دلیل امتناع از ازدواج شلاق خوردند اما صرفه‌نظر از این موضوع، با آن‌ها خوب رفتار می‌شد. وضعیت تغذیه این دختران نیز تا این اواخر که با کمبود مواد غذایی روبرو شدند، خوب بوده است.



 تصویری که از دختران در مه ۲۰۱۴ و کمی بعد از ربوده شدنشان منتشر شد
تصویری که از دختران در مه ۲۰۱۴ و کمی بعد از ربوده شدنشان منتشر شد
پس از توافق اکتبر، ربایندگان به دختران گفتند کسانی که می‌خواهند آزاد شوند به صف بایستند. خانم گونی در آن زمان مریض بود و توان این که به همراه سایرین در صف قرار بگیرد را نداشت. اما او خیلی زود متوجه شد که جزو دختران خوش شانسی است که آزاد خواهند شد: "وقتی فهمیدم اسمم در فهرست آزاد شدگان است، متعجب شدم."
اما لذت شنیدن خبر آزادی پس از این که متوجه شد نام دختر عمویش مارگریت، که از بچگی باهم بزرگ شده بودند، در فهرست آزاد شدگان نیست، تا حدی رنگ باخت.
مصاحبه با خانم گونی در شهر شمالی یولا انجام شد. در زمان مصاحبه او کنار پدر، نامادری، پنج خواهر و برادر و شماری از همسایگانش بود.
خانم گونی گفت: "وقتی آن جا را ترک می‌کردیم، تعدادی از دخترها شروع به گریه کردند اما افراد بوکوحرام به آن‌ها تسلی دادند و گفتند که نوبت رفتن به خانه به آن‌ها هم می‌رسد."
گروه بوکوحرام در کشور نیجریه مستقر است اما در آنجا، نیروهایی از دیگر کشورهای آفریقایی، از جمله نیجر هم حضور دارند.
بوکوحرام در طول هفت سال اخیر هزاران نفر را ربوده‌ و فعالیت‎های پیکارجویانه آنها دست‎کم ۳۰ هزار کشته و بیش از یک میلیون آواره بر جای گذاشته است.
این گروه کنترل بخش‌های وسیعی از شمال شرق نیجریه را در دست دارد.
منبع بی بی سی

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire