dimanche 3 juin 2012

زنی در سودان به سنگسار محکوم شد

در پی کودتای 1989، قوانین اسلامی مبنای وضع قوانین در سودان قرار داده شد. هم‌چنین این کشور میزبان افرادی مثل اسامه بن لادن بوده است. در حالی که دولت از آن زمان تا کنون می‌کوشد با دوری گزیدن از اسلام‌گرایان رادیکال، چهره خود را در انظار افکار بین‌المللی بهبود بخشد، هنوز یکی از معدود کشورهایی‌ست که در آن مجازات سنگسار وجود دارد.
Sudan
شهرزادنیوز: به گفته گروه‌های حقوق بشر و وکلا، زنی، احتمالاً 20 ساله، در سودان به اتهام رابطه نامشروع به سنگسار محکوم شد.
"انتظار شریف عبدالله" در نزدیکی خارطوم، به همراه پسر نوزادش، در زندان در غل و زنجیر به سر می‌برد.
کارزارگران حکم روز سه‌شنبه را محکوم کرده و می‌گویند این کار مغایر با استانداردهای بین‌المللی‌ست و این نگرانی را دامن می‌زند که سودان، پس از جدایی بخش غیر مسلمان سودان جنوبی در سال گذشته، احتمال دارد قوانین اسلامی را سختگیرانه‌تر به مورد اجرا بگذارد.
طبق مدارک دادگاه که خبرگزاری رویترز مشاهده کرده است، انتظار شریف عبدالله توسط دادگاه جنایی "اومبادا" در غرب پایتخت روز 22 آوریل به سنگسار محکوم شده است.
دو وکیل مسئول پرونده او بوده اند که نام آن‌ها برده نمی‌شود، اما می‌گویند استینافی تنظیم کرده‌اند و افزوده‌اند که وی ظاهرا تحت فشار شدید روانی قرار دارد.
به گفته یکی از وکلا: "او شدیدا به روان‌درمانی نیاز دارد؛ زیرا به علت فشارهای خانوادگی و اجتماعی در حالت شوک به سر می‌برد."
وکلا و فعالان افزوده‌اند، انتظار شریف بی‌سواد بوده و با آن که زبان بومی وی عربی نیست، در دادگاه وکیل یا مترجم نداشته است.
در این منطقه عمدتا مسلمان‌نشین، عربی زبان رایج است، اما به ویژه در مناطق قبیله‌نشین، به زبان‌های دیگری نیز صحبت می‌شود. روشن نیست که انتظار شریف اهل کجاست.
قانون اسلامی
مقامات قوه قضایی و وزارت اطلاعات سودان، پس از تماس رویترز، گفتند که آن‌ها نمی‌توانند فورا در این باره اظهار نظر کنند.
سن دقیق انتظار شریف روشن نیست، گرچه برخی از خبرنگاران می‌گویند که سن‌اش می‌تواند کم‌تر از 20 سال هم باشد.
"جهان هنری"، یکی از مقامات ارشد دیده‌بان حقوق بشر، می‌گوید: "این پرونده ما را درباره نحوه تفسیر و اجرای قوانین سودان توسط قاضی‌ها نگران می‌کند."
در سودان برای جرایمی نظیر نوشیدن مشروب و زنا صدور حکم شلاق عادی است، اما به ندرت کسی به سنگسار محکوم می‌شود.
در پی کودتای 1989، قوانین اسلامی مبنای وضع قوانین در سودان قرار داده شد. هم‌چنین این کشور میزبان افرادی مثل اسامه بن لادن بوده است.
در حالی که دولت از آن زمان تا کنون می‌کوشد با دوری گزیدن از اسلام‌گرایان رادیکال، چهره خود را در انظار افکار بین‌المللی بهبود بخشد، هنوز یکی از معدود کشورهایی‌ست که در آن مجازات سنگسار وجود دارد.
در پی جدایی جنوب، که با امضای توافق‌نامه صلح 2005 به دهه‌ها جنگ داخلی پایان بخشیده شد، در سال 2010 رئیس جمهور سودان، عمر حسن البشیر، گفت، قانون اساسی با قوانین اسلامی کاملا منطبق خواهد شد.
اکثر جمعیت سودان مسیحی یا پیرو اعتقادان سنتی آفریقایی هستند.
استیناف
"ابتکار استراتژیک برای زنان در شاخ آفریقا"، شبکه ای از گروه‌های مدنی، می‌گوید انتظار شریف با وجود تسلیم استیناف در خطر جدی قرار دارد.
این سازمان در بیانیه‌ای می‌گوید: "اگر چه استیناف در دست بررسی است، انتظار شریف هنوز در خطر سنگسار قرار دارد و طبق شرایط واقعی، زندگی‌اش هنوز در خطر است."
در سال 2010 پرونده "لوبنا حسین"، یک مقام سازمان ملل سودانی که به خاطر پوشیدن شلوار به شلاق محکوم شد، خشم جهانی را برانگیخت.
"فهیمه هاشم"، یکی از فعالان حقوق زنان در پی پرونده انتظار شریف گفت، مجازات‌ها در سودان ناهماهنگ هستند؛ زیرا سیستم قضایی به قاضی‌ها اختیار می‌دهد نوع مجازات را خودشان برگزینند.
به گفته وی، احکام سنگسار قبلی اجرا نشده‌اند.
هاشم خواهان اصلاحات در قوانین جزایی سودان است که به گفته وی مغایر با حقوق زنان است، و از جمله قانون مورد استفاده در مورد انتظار شریف.
وی می‌گوید، تا زمانی که این ماده تغییر نیابد، صدور حکم اعدام از طریق سنگسار ادامه خواهد یافت. "این یک خطر است. ممکن است اتفاق بیافتد."
برگرفته از سایت الجزیره
منعکس شده در شهرزاد نیوز

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire