vendredi 8 juin 2012

درگذشت سیما کوبان، نخستین زن ناشر ایرانی

سیما کوبان، نخستین ناشر زن ایرانی پس از انقلاب، در سال ۱۳۶۱ انتشارات دماوند را بنیان گذاشت.
سیما کوبان، نخستین ناشر زن ایرانی پس از انقلاب، در سال ۱۳۶۱ انتشارات دماوند را بنیان گذاشت.

سیما کوبان، نقاش، نویسنده، مترجم و ناشر ایرانی در سن ۷۳ سالگی بر اثر بیماری سرطان در شهر استراسبورگ فرانسه درگذشت. سیما کوبان نخستین ناشر زن ایرانی پس از انقلاب بوده است که در سال ۱۳۶۱ انتشارات دماوند را بنیان گذاشت.

گفتگو با سعید حمزوی, عضو شورای نجات در کنگرۀ همبستگی ایرانیان
سیما کوبان از دهۀ هفتاد خورشیدی در شهر استراسبورگ فرانسه زندگی می‌کرد. او پس از آزادی از زندان ایران را ترک کرد. انتشارات دماوند که به وسیلۀ او آغاز به کار کرده بود، پس از سه سال فعالیت توقیف شد و سیما کوبان تحت بازجویی قرار گرفت و به زندان رفت.
انتشارات دماوند در این فاصلۀ سه ساله آثاری از جمله مجموعه داستان «خروج اضطراری»، نوشته اینیاتسیو سیلونه، ترجمهٔ مهدی سحابی، «اندیشه‌های طالبوف تبریزی»، نوشته فریدون آدمیت، «نقد و تحلیل جباریت» از مانس اشپرنر به ترجمه کریم قصیم و آثاری از کسانی چون بهرام بیضایی و مهدی اخوان ثالث منتشر کرده بود.
یکی دیگر از فعالیت‌های او گردآوری نوشته‌ها و مقالات روشنفکران ایرانی در مجموعه‌ای بنام «کتاب چراغ» بود که پرتو نوری علا و منیر بیضایی نیز درانتشار این مجموعه با او همکاری می‌کردند.
سیما کوبان علاوه بر تدریس در دانشکده هنرهای زیبا، در زمینهٔ هنر و معماری در ایران صاحب تحقیق‌های متعددی است.
فریدون ناصری رهبر و مدیر هنری ارکستر سمفونیک ایران نخستین همسر سیما کوبان بود که پس از مرگ اوسیما کوبان با محمد حسن حافظی، استاد دانشگاه ازدواج کرد که حافظی نیز بعد‌ها در ایران درگذشت.
سیما کوبان از اعضای کانون نویسندگان ایران و یکی از ۱۳۴ نویسنده‌ای بود که نامۀ معروف «ما نویسنده‌ایم» را امضا کرد.
بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه دربارۀ زندگی سیما کوبان در سال‌های پایانی عمر او با دکتر سعید حمزوی، عضو شورای نجات در کنگرۀ همبستگی ایرانیان که از دوستان نزدیک سیما کوبان بوده است گفت‌و‌گویی انجام داده که می‌تواند نسخۀ صوتی این متن بشنوید.

نوشتۀ رضا ولی زاده

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire