mercredi 6 mars 2013

زنان، شما خیلی به او مدیون هستید!، ترجمه زهره ستوده

 
الیزابت بَدَنتِر به مناسبت مرگ سیمون دُبووار1986:
زنان، شما خیلی به او مدیون هستید!

   امروز، زنان غربی به سوگ نشسته اند. نه تنها میلیون ها زن که کتاب جنس دوم را خوانده اند، بلکه زنانی که از تجزیه و تحلیل های انقلابی و مبارزات سرسختانه او برای برابری جنسیتی، ناخودآگاه بهره مند شده اند.
   ما، دخترانی دبیرستانی، 15-16 ساله و سربراه بودیم که کتاب جنس دوم،اذهان ما را روشن کرد. فکر نمی کنم هیچ کتابی مثل این کتاب و تا این اندازه ازطرف ما تفسیر و تمجید شده باشد. سیمون دُبووار، با شرح داستان تاریخ ستم بر زنان و با درهم شکستن مفهوم کلی "طبیعت زنانه"، ما را از یوغی هزارساله بر گردن آزاد کرد.
   بیاد دارم با خواندن این کتاب، احساس می کردم که در واقع بال درآورده ام. سیمون دُبووار می گفت:  " چون من عمل کنید، نهراسید. رهسپار فتح دنیا شوید، دنیا از آن شماست."   این پیام بقدری روشن و منصفانه بود که تمامی نسل من آن را درک کرد.
در نظر ما، این آموزش سیمون دُبووار، امری قطعی بود که  دیگر نمی شد هرگز از آن به عقب بازگشت.   
سیمون دُبووار با یک ضربه ی چوبدستی سحرآمیزش به جزم اندیشی مقدس-مذهبی هزارساله ی تفکیک جنسیتی در کار، و در عین حال به یکی از بنیادهای پدرسالاری پایان داد.
محافظه کاران تمامی مراکز متکی بر اطاعت بی چون و چرا، می توانستند همچون گذشته به ما بتازند، اما از این پس دیگر هیچ چیز نمی تواند ما را متقاعد کند که کانون خانواده حیطه ی زندگی ما ست و بچه داری و خانه داری سرنوشت محتوم ما. سیمون دُبووار ازطریق نوشته ها و رفتارش راه درست را به ما شناساند.
 با این وصف، طبیعتا" سیمون دُبووار برای خوانندگان کتابش الگوئی شده بود. ما آرزوی داشتنِ شهامت، شجاعت و آزادگی او را در سر می پروراندیم. چه مبارزسیاسی باشیم و یا نباشیم ، ما فمینیست هائی شده بودیم که در ملأ عام و در حیطه زندگی خصوصی، علیه ستم های متعددی که او ما را به آنها آگاه کرده بود دست به افشاگری می زدیم.
بدینسان، ما فقط منادی عقاید اونبودیم بلکه احساس می کردیم که دختران معنوی اش هستیم. اگر پی یر ماندس فرانس و ژان پل سارتر تجسم ایده عدالت خواهی بودند – به ویژه با مبارزاتشان علیه استعمار- سیمون دُبووار، به خاطر مبارزه اش علیه ستم جنسیتی ، در کنار آنها، در آرامگاه پانتئون بر سَریر می نشیند.  از نظر ما، او نیز تجسم ایده زیبای عدالت خواهی بود، زیرا راه های رسیدن به آزادی را بر ما گشود.
 چه تضادی و نیز چه پیروزی ای! این زن که هرگز نمی خواست بچه دارشود، درواقع مادرمعنوی میلیون ها دختر در سراسر دنیا شد. اگربعضی زنان، بعدا" با او کمی فاصله گرفتند و حتی بعضی دیگر با او قطع رابطه کردند، ولی آنها امروزبه خوبی می دانند که او، بخشی اساسی از خود آنهاست که به خاک می سپارند. خاک حاصلخیزی که به ما امکان داد که آن باشیم که امروزشده ایم. 
   عده ای دیگراین فرصت را غنیمت دانسته و خاطرنشان خواهند کرد که مراسم خاکسپاری سیمون دُبووار، مراسم خاکسپاری فمینیسم نیزخواهد بود. اما، حتی اگر چنین باشد، جائی برای تأسف نیست. زیرا این امر به سادگی به این معنی است که سیمون دُبووار تمامی مبارزات ایدئولوژیک را به پایان رسانده و در نهایت تمام پیروزی ها را امکان پذیرساخته است .
   آرام بخواب، ای فاتح عزیز سرزمین های ناشناخته- و سرزمین های هنوز دست نایافته - دختران تو فراموشت نخواهند کرد.
                      ترجمه : زهره ستوده- پاریس. مارس 2013
الیزابت بَدَنتِر (متولد 1944) ـ فیلسوف، فمینیست، محقق ومتخصص عصرروشنگری

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire