mercredi 2 février 2011

فمینیست مصری از نقش زنان در تحولات مصر می گوید

فمینیست مصری از نقش زنان در تحولات مصر می گوید
دمکراسی ناو- ترجمه از شهرزاد نیوز (کارمن کشیشیان), ١٣ بهمن ١٣٨٩
نوال در پاسخ به اینکه آیا انقلاب مصر مانند انقلاب ایران؛ انقلاب افراط گرایان خواهد شد، می گوید که آنان با "اخوان ال مسلمین" ما را می ترسانند و اینکه مبارک ما را در برابر افراط گرایانی چون خمینی و عراق محافظت کرده است. شما می دانید که این حقیقت ندارد.

02feb2011Egypt

شهرزاد نیوز: نوال السعدادی، نویسنده، روانشناس و زندانی سیاسی پیشین که سال های زیادی را به دلیل تهدیدات جانی در تبعید زندگی کرده است، در گفتگوئی تلفنی با "دموکراسی ناو" تصریح می کند که زنان و دختران در کنار مردان و پسران معترض در خیابان های می باشند. این فعال شناخته شده حقوق بشر و فمینست مصری 80 ساله، معتقد است که مبارک ادامه سادات بوده و هر دو رژیم علیه خواست مردم کار کرده اند. این رژیم ها باعث ایجاد شکاف بین غنی و فقیر شده اند. آنان طبقه تجاری را برای حکومت بر ما آوردند. مصر تبدیل به مستعمره ای آمریکائی شده و مردم مصر تحت سلطه اسرائیل و ایالات متحده بوده اند و 80 میلیون، زن و مرد، در کشور نمی توانستند چیزی بگویند. امروز این مردم برای شش روز متوالی در خیابان ها خواهان رفتن مبارک شده اند. اگر مبارک به خواسته ملت احترام می گذاشت، می بایست می رفت. این دموکراسی است. زیرا دموکراسی یعنی احترام به خواست مردم. یعنی مردم بر خود حکومت کنند.

نوال معتقد است که دولت آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و برخی از قدرت های دیگر در خارج و داخل کشور می خواهند که انقلاب بی نتیجه بماند. آنها در حال ایجاد شایعاتی هستند مبنی بر این که مصر غارت خواهد شد و از بین خواهد رفت. در حال حاضر ما نان نداریم و مغازه ها از این فرصت استفاده کرده و قیمت ها را بالا می برند. از همین رو آنها (قدرت های داخلی و خارجی) در تلاشند تا ما را بترسانند. آنها دو استراتژی برای ترساندن مردم دارند؛ آنها سعی دارند چنین الغا کنند که مردم نیاز به امنیت دارند و بنابراین مبارک باید بماند. من اما هر گاه به خیابان می روم، ترسی نمی بینیم. چنانچه در خانه بمانم و به رسانه ها گوش دهم، به این فکر خواهم افتاد که چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ولی هنگامی که من به خیابان قدم می گذارم، به میدان تحریر می روم، و مردم را، جوانان و پیران را می بینم، احساس امنیت می کنم. من معتقدم که انقلاب پیروز شده است، هرچند آنان تلاش می کنند که قدرت را در داخل و خارج خنثی کنند، ولی ما پیروز خواهیم شد.

نوال در پاسخ به اینکه آیا انقلاب مصر مانند انقلاب ایران؛ انقلاب افراط گرایان خواهد شد، می گوید که آنان با "اخوان ال مسلمین" ما را می ترسانند و اینکه مبارک ما را در برابر افراط گرایانی چون خمینی و عراق محافظت کرده است. شما می دانید که این حقیقت ندارد. این انقلاب، جوانانی که این انقلاب را آغاز کردند و به حمایت آن ادامه می دهند، سیاسی نیستند. آنان جوانانی عادی هستند که به چپ و راست تعلق ندارند و یا اسلامی نیستند. حتی یک شعار مذهبی اسلامی در خیابان ها شنیده نشده است. آنان برای عدالت، برابری، آزادی فریاد می زدند؛ و این که: مبارک و رژیمش می بایست بروند. ما نیاز به تغییر نظام و آوردن کسانی که صادق باشند، داریم. مصر در فساد، انتخابات جعلی، سرکوب زنان و جوانان و بیکاری می لولید. بنابراین انقلاب از راه رسید، این انقلاب بسیار دیر آمد ولی در هر حال آمد.

نوال که در دوره سادات در زندان بوده است، می گوید که هم اکنون نیز در قاهره در تبعید زندگی می کند و سانسور می شود. وی نمی تواند مقاله هایش را در الاهرام یا رسانه های معروف به چاپ رساند. تنها هفته ای یک بار در "ال مصری ال یوم" مقاله می نویسد.

نوال در رابطه با نقش زنان در طغیان مصر می گوید که زنان و دختران مصری در کنار پسران در خیابان ها هستند. آنان خواهان عدالت، آزادی، برابری و دموکراسی واقعی، قانون اساسی جدید، بدون تبعیض بین زن و مرد، بدون تبعیض بین مسلمان و مسیحی، برای تغییر سیستم، برای تغییر کسانی که بر ما حکومت می کنند، نظام و مردم، برای داشتن دموکراسی واقعی هستند. این چیزی ست که زنان می گویند و همان است که مردان می گویند.

توضیح شهرزاد نیوز: عنوان اصلی این مطلب "نوال: زنان در کنار مردان برای دموکراسی و تغییر رژیم مصر" می باشد.

این ویدئو را می تونید اینجا ببینید.