dimanche 13 février 2011

فروغ فرخ زاد در صحنه ای از فیلم خواستگاری

در نخستین ماه های سال ۱۳۴۰، «موسسه ملی فیلم کانادا» ساختن فیلمی به نام خواستگاری را به «سازمان فیلم گلستان» سفارش داد. موسسه سفارش دهنده تهیه یک مجموعه چهار قسمتی را در دستور کار خود قرار داده بود که موضوع آن مطالعه و تحقیق درباره طرز معاشرت و زندگی زناشویی زوج های جوان در کانادا، هند، ایتالیا و ایران بود. فروغ فرخ زاد از شهریور سال 1337 به استخدام گلستان فیلم در آمده بود و در ابتدا منشی بود و سپس تقسیم بندی و ثبت مشخصات فیلم ها و گاه بازیگری و دستیاری کارگردان به او محول می شود.
در ساختن فیلم کوتاه خواستگاری، نام ابراهیم گلستان در مقام نویسنده فیلم نامه و کارگردان و فروغ فروغ فرخ زاد در مقام دستیار کارگردان و بازیگر آمده است.
فروغ فرخزاد در صحنه ای از فیلم خواستگاری

با وجودی که از فروغ فرخ زاد به جای بازیگر نقش عروس یاد شده است اما در این صحنه می بینیم که عروس، دختر دیگری است که چای می آورد و فروغ نقش دیگری را به عهده دارد.
برای ایفای نقش داماد نام داریوش ـ نویسنده و مترجم ـ آمده است در حالی که پرویز داریوش نقش پدرعروس را به عهده دارد. سایر بازیگران فیلم: طوسی حائری (دومین همسر احمد شاملو) ، محمود هنگوال (صدابردار سازمان فیلم گلستان) و هایده تقوایی (دختر جوان) بودند. خواستگاری در زمستان سال ۱۳۴۰ در چهل و سومین جلسه «کانون فیلم» به نمایش درآمد.
دو دقیقه از فیلم «خواستگاری» بر روی یوتوب (کل فیلم نیم ساعت است)
لینک از سایت ایرانیان اما محتوایش تصحیح و تکمیل شده است.