samedi 26 février 2011

وارگاس یوسا در نقش شهریار 'هزار و یک شب' روی صحنه تئاتر

آقای یوسا نقش شهریار خونریز را بازی می‌کند که ادبیات، زندگی اش را دگرگون می کند

ماریو وارگاس یوسا، نویسنده هفتاد و چهار ساله پرویی - اسپانیایی، در تئاتر هزار و یک شب به ایفای نقش خواهد پرداخت.

آقای وارگاس یوسا که برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۱۰ شد، در تئا‌تر هزار و یک شب نقش شهریار را بازی می‌کند و همبازی او ونسا سبا، بازیگر پرویی است که در نقش شهرزاد ظاهر خواهد شد.

این تئا‌تر که کارگردانی آن را لویس یوسا، پسردایی ماریو وارگاس یوسا بر عهده دارد، از روز ۱۹ مارس امسال در سالن آسیا در لیما، پایتخت پرو، به روی صحنه خواهد رفت و بعدا در مکزیک، در طول هفته پرو، نیز اجرا خواهد شد.

هزار و یک شب حکایت تاثیر ادبیات بر متمدن ساختن انسان را روایت می کند.

شهریار پادشاه خونریزی است که هر شب را با زنی سپری می کند و صبح او را می کشد تا اینکه یک شب، شهرزاد نزد شهریار می آید و با قصه هایی که آن شب و شب های بعد برای شهریار روایت می کند، او را از غفلت بیدار می کند و از وحشی گری و بربریت نجات می بخشد.

ماریو وارگاس یوسا در نشستی مطبوعاتی گفت که او شهریار بی رحم هزار و یک شب را نماینده همه دیکتاتورها می بیند- دیکتاتورهایی که او سراسر زندگی خود را به مبارزه با آنها گذرانده است.

به گفته او "شهرزاد در مرکز این نمایش قرار دارد و نماد شعور و نبوغ است، دختری که هر شب زندگی خود را قمار می کند و شوهر خود را در قصه ها بازی می دهد تا همواره او را کنجکاو نگه دارد و یک روز دیگر مجال داشته باشد تا قصه خود را ادامه بدهد."

نمایی از تمرین نمایش هزار و یک شب

ونسا سبا، بازیگر نقش شهرزاد، توانایی های بازیگری ماریو وارگاس یوسا را تحسین کرد و گفت که مهارت زیادی دارد که با کاراکترش ارتباط برقرار کند. او گفت: "ماریو وارگاس یوسا خیلی خوب کار می کند و توانایی دارد که همراه با نقش مقابلش به خوبی روی کار تمرکز کند."

آقای وارگاس یوسا هم بازی با ونسا سبا را لذتبخش توصیف کرد و گفت که کار خانم سبا بسیار مشکل است، "چون که او نه تنها نقش شهرزاد، بلکه نقش شخصیت های قصه هایی را که تعریف می کند هم بازی می کند."

ماریو وارگاس یوسا و ونسا سبا در این نمایش لباس های ایرانی بر تن خواهند داشت و بی کفش بر صحنه ظاهر خواهند شد.

آقای وارگاس یوسا پیش از این در سال ۲۰۰۷ در سالن آسیای لیما در برنامه‌ای تئاترگونه با عنوان «حقیقت دروغ‌ها» همراه با ونسا سبا به خواندن داستان‌هایی از فاکنر، بورخس، اونتی و دیگران پرداخته بود.

او در کتابی با همین نام با بررسی چند اثر شاخص ادبی از جمله لولیتا اثر ولادیمیر ناباکوف، بخش سرطان اثر الکساندر سولژنستین و طبل حلبی اثر گونتر گراس، به بررسی قدرت ادبیات در شکستن محدودیت ها پرداخته است.

ماریو وارگاس یوسا علاوه بر رمان‌نویسی، نمایشنامه نویسی، روزنامه‌نگاری و مقاله‌نویسی را در کارنامه ادبی خود دارد؛ او تا به حال بیش از سی اثر ادبی خلق کرده و آثارش به سی‌ و دو زبان دنیا از جمله فارسی ترجمه شده است.

نخستین رمان او به‌نام سال‌های سگی در سال ۱۹۶۳ منتشر شد و پس از آن، رمان گفت‌وگو در کاتدرال را نوشت که این‌ روزها از آن به همراه چند اثر دیگر وی همچون جنگ آخر زمان و سور بز به‌عنوان شاهکارهای کارنامه ادبی یوسا نام برده می‌شود.

او جز نوبل ادبیات، جوایز معتبر دیگری همچون پرینس آستوریاس اسپانیا را نیز از آن خود کرده است.

برگرفته از بی بی سی فارسی