lundi 10 mars 2014

خطر سنگسار یک نوجوان باردار در سودان، به رغم تجاوز گروهی

"سیها" می‌گوید رسانه‌های سودانی تلاش می‌کنند اتهام تجاوز را بی اساس جلوه دهند و ادعا می‌کنند این دختر مبتلا به "اچ آی وی" بوده و یک فاحشه است. "حتا ادعا شده است که یک داروساز اشتباهی برای آنان داروهای روان‌گردان تجویز کرده است."
Sudan
آوارگان سودانی. شبکه "سیها" می‌گوید: "سکوت در باره خشونت‌های جنسی علیه آوارگان داخلی، مهاجران و زنان فقیر در سودان سال‌هاست که ادامه دارد.": عکس: خوزه سندون / خبرگزاری فرانسه / گتی
 
شهرزادنیوز: یک نوجوان باردار سودانی که می‌گوید مورد تجاوز گروهی قرار گرفته است، اخیرا در سودان متهم به زنای محصنه شد و احتمال دارد به سنگسار محکوم شود. این در حالی است که سیستم قضایی این کشور تا کنون میلیون‌ها پوند کمک مالی از بریتانیا دریافت کرده است.
به گفته "شبکه ابتکارات استراتژیک برای زنان در شاخ آفریقا" (سیها)، این دختر اتیوپیایی 18 ساله که 9 ماهه حامله است، در زندان به سر می برد و تا همین اواخر روی زمین سیمانی بدون تشک یا لباس و غذای مناسب می‌خوابید.
سیها سودان را به تبعیض علیه این دختر متهم کرده است؛ زیرا هم زن و هم مهاجر است، و خواستار آزادی فوری و انتقال او به بیمارستان شده است.
این بیوه جوان ادعا می‌کند که در ماه اوت گذشته، وقتی که سه ماهه حامله بود، در شهر خارطوم به درون ساختمانی خالی کشیده شده و مورد تجاوز وحشیانه 7 مرد قرار گرفته است. او در آن زمان نزد پلیس رفت و شکایت کرد، اما افسر پلیس تصمیم گرفت به علت تعطیلات "عید" خود از این دختر تحقیقات کند. این پلیس ابتدا متهم به سهل‌انگاری شد، اما بعدا این اتهام پس گرفته شد.
به گفته سیها، یکی از این مردان از این تجاوز با تلفن دستی خود فیلم گرفته و شش ماه بعد آن را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده است، که این امر به دستگیری دو تن از متجاوزان و دختر انجامیده است. اوایل ماه فوریه این پرونده به دادگاه رفت. پنج مرد بین 18 تا 22 ساله متهم به زنا شدند؛ نفر ششم که با زن رابطه جنسی نداشته، متهم به عمل خلاف عفت شده است.
زن متهم به زنا شده است؛ اگرچه این اتهام را رد می‌کند و خود را بیگناه می‌داند زیرا رابطه جنسی برخلاف میل او بوده است. تلاش وی برای شکایت نادیده گرفته شده است. زیرا گفته می‌شود وی اکنون تحت بازجویی قرار دارد و باید همان زمانی که واقعه اتفاق افتاد، شکایت می‌کرده است. دادستان کل تقاضای وثیقه وی را رد کرده است.
سیها می‌گوید: "متوجه کردن سرزنش به سوی قربانی مایه نگرانی بسیار است و منظور آن است که مسئولیت متجاوزان را کم کند، اما از آن بدتر، اتهام زنا است که در صورتی که دختر گناهکار شناخته شود، مجازات آن می‌تواند سنگسار باشد."
سیها خاطرنشان می‌سازد، گرچه مجازات سنگسار برای زنا به ندرت به اجرا درآمده است، اما در دو سال اخیر علیه دو زن به نام‌های "انتظار شریف" و "لیلا جاملو" در سال 2012 این حکم صادر شده است. در پی تقاضای استیناف در هر دو پرونده، مجازات‌ها لغو شده‌اند.
دولت سودان به علت بدرفتاری و محروم‌سازی اتباع خارجی و بیگانه‌ستیزی علیه اتیوپیایی‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است. سیها می‌گوید رسانه‌های سودانی تلاش می‌کنند اتهام تجاوز را بی اساس جلوه دهند و ادعا می‌کنند این دختر مبتلا به "اچ آی وی" بوده و یک فاحشه است. "حتا ادعا شده است که یک داروساز اشتباهی برای آنان داروهای روان‌گردان تجویز کرده است."
هلا الکبیر، مدیر منطقه‌ای شبکه سیها، می‌گوید: "عدم مجازات و سکوت در باره جرائم خشونت جنسی علیه آوارگان داخلی، مهاجران و زنان فقیر در سودان سال‌هاست که ادامه دارد."
"این پرونده موانع موجود بر سر راه شکایت از تجاوز را نشان می‌دهد، چه رسد به مذاکره در باره سیستم قانونی و پیگرد قضایی را. نیاز مبرمی وجود دارد که ماده 149 قانون جزایی در باره تجاوز در جهت حمایت از قربانیان و اجرای عدالت اصلاح شود."
وی می‌افزاید: "تحقیق موفقیت‌آمیز در باره تجاوز یک استثنا و خلاف قاعده است و به یقین اغلب در سطح خود واقعه نیست. به جایش قربانی با این خطر مواجه می‌شود که به اتهام زنا مورد پیگرد قرار گیرد و یک بار دیگر قربانی سیستم قضایی شود و در خطر صدور حکم سنگسار قرار گیرد."
این پرونده احتمالا سئوالاتی را در باره کمک مالی بریتانیا برای سیستم قضایی در سودان مطرح خواهد کرد. طبق یکی از اسناد "دپارتمان توسعه بین‌المللی"، از ماه مارس 2010 تا ماه مارس 2014 مبلغ 6 / 20 میلیون پوند برای "برنامه ایمنی و دستیابی به عدالت" در سودان و سودان جنوبی پرداخته شده است.
هدف از این برنامه، حمایت از برقراری قانون برای "بهبود زندگی روزمره افراد نیازمند به امنیت و عدالت از طریق توسعه زیربنایی و تقویت توانایی نهادها برای پاسخگویی مؤثر و کارآمد به نیازمندی‌های برقراری صلح اجتماعی و آرامش" است.
اما حمایت از سودان ماه گذشته، زودتر از آن چه در نظر گرفته شده بود، قطع شد. یکی از سخنگویان دپارتمان توسعه بین‌المللی گفت: "ما مطلقا هر گونه نقض حقوق بشر و سنگسار را به مثابه یک عمل نفرت‌انگیز محکوم می‌کنیم. این دپارتمان اخیرا حمایت خود را از سیستم قضایی سودان به علت وخیم‌تر شدن شرایط عمل و نگرانی عمیق‌مان نسبت به نقض حقوق بشر قطع کرده‌ است."
سال گذشته یک زن سومالیایی که ادعا می‌کرد مورد تجاوز قرار گرفته است، به یک سال زندان محکوم شد. او پس از اعتراضات جهانی تبرئه شد.
برگرفته از سایت گاردین، دیوید اسمیت / ترجمه شهرزادنیوز, ١٧ اسفند ١٣٩٢

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire