استفاده از روسپی های حرفه ای در تئاتر 'جمهوری روسپیان'

لولو قبلا در موارد متعدد در کشورهای مختلف روی صحنه رفته است
در برلین نمایشی به روی صحنه آمده است که برای ایفای نقشهای آن از روسپیهای حرفهای استفاده شده است. فولکر لوش، کارگردان نوجوی تئاتر آلمان در استفاده از هنرپیشههای آماتور شهرت دارد. نمایشی که با عنوان فرعی "جمهوری روسپیان" به روی صحنه آمده، از نمایشنامه "لولو" معروفترین اثر دراماتیک فرانک ودکیند (۱۸۶۴ – ۱۹۱۸)، درامنویس نامی اوایل قرن بیستم آلمان، گرفته شده است.
نمایشنامه "لولو" سرگذشت دختری زیبا و فتنهانگیز است که به فحشا روی میآورد. لولو مردان را اغوا میکند، به آنها لذت و شادی میبخشد و باز از جانب آنها مورد سوءاستفاده قرار میگیرد و سرانجام به دست آنها به قتل میرسد. روایتگر نمایش خود "لولو" است که سرگذشت غمانگیز خود را با گفتاری موزون تعریف میکند.
به نوشته خبرگزاری آلمان در نمونه تازهای که از شامگاه شنبه در برلین به روی صحنه رفت، متن نمایش با برشهایی از زندگی واقعی فاحشههای امروزی تکمیل شده است. در این اجرا نقش لولو را لاورا تراتنیک، از بازیگران معروف تئاتر آلمان، ایفا میکند، اما نقشهای فرعی را روسپیان واقعی ایفا میکنند که خود را "کارکنان سکس" مینامند. در میان زنان خودفروش چند تیپ روسپی قابل تشخیص است: دومینا (زن مسلط)، هنرپیشه پورنو، رقاص استریپتیز و ماساژگری به سبک "تانترا".
نمایشی 'غیراخلاقی'
لولو از مهمترین آثار نمایشی آغاز قرن بیستم است که اولین نمایش آن با جنجال فراوان همراه شد. سنتگرایان آن را "منافی اخلاق و عفت عمومی" دانستند و خواهان توقیف آن شدند. رژیم آلمان نازی (۱۹۳۳ – ۱۹۴۵) انتشار متن و اجرای این اثر را ممنوع اعلام کرد.اما "لولو" امروزه محبوبیت زیادی دارد و به ویژه برای جنبش فمینیستی و رهاییبخش زنان اثری ارزشمند به شمار میرود. این اثر برای هنرمندان نوجوی قرن بیستم الهامبخش بوده و بر پایه آن دهها فیلم و تئاتر تهیه شده است. آلبان برگ (۱۸۸۵ – ۱۹۳۵) آهنگساز نامی اتریش بر پایه لولو یک اپرا تصنیف کرده، که در کنار اپرای "وویتسک" یکی از دو اثر مهم او به شمار میرود. آخرین از اجرای "لولو" شامگاه شنبه (۱۱ دسامبر) در تئاتر شاوبونه برلین به روی صحنه رفت.
برگرفته از بی بی سی فارسی