mardi 7 décembre 2010

بی تا

بي تا کارگردان: هژير داريوش فيلمنامه: گلي ترقي مدير فيلمبرداري: هوشنگ بهارلو تدوين: ماه طلعت ميرفندرسکي موسيقي: لوريس چکناواريان عکاس: کيومرث درمبخش بازيگران: گوگوش، عزت الله انتظامي، پروانه معصومي، مهين شهابي، مهري رحماني، نسا ضياييان، هژير داريوش، هوشنگ کاوسي، اکبر زنجانپور، صادق توکلي سال ساخت: 1351

خلاصه داستان: بي تا به پدر بيمارش علاقه دارد و مادرش به او و شوهر خود بي اعتنا است. سيما، خواهر بي تا، براي او خواستگاري پيدا مي کند که بي تا با خل بازيهايش او را مي راند. بيتا به کوروش، روزنامه نگاري جوان علاقه دارد که او نيز رفتار غيرعادي بي تا را تاب نمي آورد. بي تا ناخواسته ميهماني کوروش را به هم مي ريزد و کوروش براي خلاص شدن از دست بي تا به تلفن هاي او جواب نمي دهد. بي تا با هفت تير زنگ زده پدرش، کوروش را وادار مي کند که به او اظهار علاقه کند. پدر بي تا مي ميرد و کوروش به خارج از کشور مي رود. بي تا تحت فشار خانواده اش تن به ازدواج ناخواسته اي مي دهد، اما به شوهرش بي اعتنا است. روزي بي تا از راديو صداي کوروش را که بازگشته است مي شنود و بلافاصله به دفتر روزنامه اطلاعات مي رود اما کوروش به او تاکيد مي کند که به فکر خانه و زندگي اش باشد. شب هنگام پاسباني بي تا را جلب مي کند و به کلانتري مي برد و سحرگاه آزادش مي کند. در خيابان چند جوان با اتومبيل مزاحم بي تا مي شوند و او سوار اتومبيل آن ها مي شود.
***
بی تا با سناریوی گلی ترقی و بازی گوگوش در نقش یک دختر نوجوان عاشق یکی از به یادماندنی ترین و دوست داشتنی ترین فیلم های ایرانی است. شوریدگی و شیطنت بی تا و تجربه عشق و بلوغ تا زن شدن به شکل زیبایی در فیلم «بی تا»، تنها فیلم بلند هژیر داریوش نشان داده شده است.